Błąd:

Autostrady - 2 artykuły

Lp.

Tytuł artykułu

Numer/rok pisma

Strony

Autor/Autorzy

Opis

1.

Miejsca Obsługi Podróżnych – urbanistyczny i architektoniczny aspekt ich kształtowania

03/2006

20-26

Marchwiński J.

 

2.

Architektura stacji paliw

 

05/2006

80-86

Marchwiński J.

 

Tytuł artykułu nr 1
Miejsca Obsługi Podróżnych – urbanistyczny i architektoniczny aspekt ich kształtowania
Charakterystyka artykułu nr 1
Wraz z rozwojem sieci autostrad w Polsce, należy spodziewać się zwiększonej potrzeby budowy miejsc obsługi podróżnych tzw. MOP-ów. MOP, obok stacji poboru opłat (SPO), należy do obiektów obsługi podróżnych silnie związanych z autostradami. W założeniu jest obiektem służącym w głównej mierze odpoczynkowi podróżujących, zapobiegając zmęczeniu i poczuciu monotonii podróżowania, które często towarzyszy użytkownikom tych dróg. Czy MOP-y dostatecznie dobrze spełnia zakładaną rolę zależy w dużej mierze od rozwiązań urbanistycznych i architektonicznych.
Tytuł artykułu nr 2
Architektura stacji paliw
Charakterystyka artykułu nr 2
Stacje paliw wyrosły i silnie zakorzeniły się w krajobrazie drogowym, a ich rozwój jest wprost proporcjonalny do rozwoju sieci dróg i stale rosnącej liczby pojazdów. Jeszcze sto lat temu, u zarania dziejów motoryzacji, kwestionowano potrzebę ich budowania. Dziś stanowią rozbudowane zespoły usługowe, złożone „maszyny”, optymalnie funkcjonujący system obsługi pojazdu i podróżnego, swoisty „znak jakości” przyciągający zmotoryzowanego klienta. Jak pisze Krzysztof Kozak, stacja paliw to zespół trzech stref: nadziemnej, nawierzchni i podziemia. Mówiąc o architekturze stacji paliw należy zawęzić ów obszar do pierwszych dwóch. To one kształtują formę, przestrzeń i otoczenie, stanowiąc o architektonicznym wyrazie stacji paliw. Strefa podziemia, to raczej obszar należący do świata badań techniczno-technologicznych. Stale rosnąca konkurencyjność koncernów paliwowych wymaga podnoszenia standardów usługowych stacji paliw. Ich architektura, staje się tu jednym z kluczowych elementów. Co stanowi zatem o jakości architektonicznej? Podpierając się teorią Rogera Scrutona, jakość tę budują otoczenie, funkcja użytkowa, konstrukcja, procesy użytkowania oraz element, bez którego nie można mówić o architekturze –funkcja estetyczna.
Ilustracje
tak: kolorowe i czarno-białe
Język
polski
Uwagi
szczegółowe informacje zawarto w tabelce
Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.
W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie i dostosownia działania witryny do indywidualnych potrzeb użytkownika na naszych stronach stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Zmiany ustawień dotyczących cookies możecie Państwo dokonać w dowolnym momencie.